La bicicleta fou una gran revolució, Introduïda al segle XIX a Europa, va tenir un impacte considerable a la història, tant en la cultura com en la indústria. És un mitjà de transport sa, ecològic, sostenible i molt econòmic. En principi es va pensar que era una jugueta pels nins, però als anys 1850 va començar a ser un mitjan de transport pels dandys anglesos, el seu problema era el seu cost, impossible per les classes baixes. Però progressivament això es va anar corregint i es va convertir, amb el pas dels temps, en un gran mitjà de transport tant per a traslladar-se per ciutat com per zones rurals i tot això a uns preus molt assequibles.
Per això no és estrany que una important campanya publicitària oferís el producte a bandes tan diverses com EE UU o Alemanya. Aquest és el cas del punt de llibre de les bicicletes de la marca Columbia que representava el millor en disseny, enginyeria i fabricació de bicicletes de qualitat, a preus acceptables. La fàbrica va ser fundada el 1877 a Boston. El 1878 s'inicia la importació de bicicletes procedents d'Anglaterra, però uns mesos més tard ja es fan les seves pròpies bicicletes que són còpies d'una anglesa la Bayliss Thomas Duplex Excelsior. Tot i que posteriorment ja realitzen els seus propis models ens centrarem en aquesta ja que el punt de llibre sembla representar-la. És difícil dir-ho amb rotunditat, ja que el dibuix no té detalls i les bicicletes són esquemàtiques, però la forma del model sembla que és així. La imatge és molt bona, amb un contrast entre la fosca del vespre, on transcorr l'escena, i la claror de les llanternes de les bicicletes. Aquest joc entre fosca i llum és molt encertat, amb la lluna de fons que observa la imatge. La fàbrica Columbia encara ven bicicletes per catàleg, tot el contrari de la fàbrica Alemanya que presenta el nostre segon punt de llibre, Brennabor. És va crear una mica abans, el 1871, a Branderburg, des del principi va produir una gran quantitat de productes industrials, incloent bicicletes, màquines de cosir, bombes mecàniques, peces d'altres fabricants, etc. Durant la Primera Guerra Mundial produeix municions per a l'Exèrcit Alemany Imperial i peces de recanvi per l'armament i altres. El període d'entre guerres va fabricar ràdios i especialment cotxes i vehicles de transport arribant a ser uns dels màxims fabricants alemanys. Durant la Segona Guerra Mundial la fàbrica va quedar totalment arrasada i no es va poder tornar a aixecar mai més. El punt de llibre és molt típic de l'Art Nouveau, amb personatges de la societat benestant i la utilització de diferents tipus de lletres que s'integren dins el dibuix, tot aconseguint una composició molt acurada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada